Algemene voorwaarden bij Wiggle

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de gehele website van Wiggle en vormen tevens het uitgangspunt van de service die wij u verlenen. Wanneer u een bestelling bij Wigge plaatst, accepteert u de door ons opgestelde algemene voorwaarden. Wij behouden ons het recht om deze algemene voorwaarden te wijzigen, consumenten dragen zelf de verantwoordelijkheid om van eventuele wijzigingen op de hoogte te blijven. Deze maatregelen doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de consument.

Voorwaarden dienstverlening

Voorwaarden dienstverlening

Wanneer u een bestelling plaatst op de website, (www.wiggle.nl), behandelen wij de bestelling van het desbetreffende artikel als een koopaanbod van de klant. Voordat wij de koopovereenkomst met u aangaan worden de beschikbaarheid en de prijzen van de bestelde producten onderzocht. Uw bestelling is onderworpen aan de volgende algemene voorwaarden.

Levertijden zijn onderhevig aan de beschikbaarheid van het product. De weergegeven geschatte levertijden op de website zijn aan wijzigingen onderhevig. Deze kunnen wijzigen ten gevolge van bijvoorbeeld stakingen bij de postdiensten of door andere onvoorziene omstandigheden en invloeden van buitenaf. Wiggle is niet aansprakelijk voor vertragingen die door de bovengenoemde oorzaken zijn ontstaan. Ga naar onze hulppagina over levertijden voor meer informatie.

Wilt u een koopovereenkomst met Wiggle aangaan, dan dient u 18 jaar of ouder te zijn. Wiggle behoudt het recht om enige verzoeken van de kant af te wijzen. Wanneer uw bestelling door Wiggle wordt geaccepteerd, zullen wij u per e-mail op de hoogte brengen. In deze e-mail wordt u verteld welke partij uw bestelling zal verwerken, dat is doorgaans Wiggle of in enkele gevallen een derde partij. Wanneer er een contract tussen u, de klant, en de derde partij wordt aangegaan, gelden de algemene dienstvoorwaarden van de derde partij voor die verkoop. Wanneer u een bestelling plaatst, verklaart u dat de door u opgegeven gegevens correct en volledig zijn, dat u gemachtigd bent om met een creditkaart of overschrijving via een andere betaalmethode te betalen en dat u over voldoende saldo beschikt om voor uw bestelling te betalen. De prijzen van producten kunnen per land van bestemming variëren. Alle geadverteerde prijzen zijn aan veranderingen onderhevig.

Ons contract

Wanneer u een bestelling plaatst, ontvangt u bericht dat Wiggle uw bestelling heeft ontvangen. Deze e-mail vormt geen garantie van verkoop en is tevens geen bewijs van een verkoopovereenkomst. Wiggle behoudt het recht om de aangeboden overeenkomst af te wijzen voordat een bestelling in behandeling genomen wordt. Er wordt pas een contract tussen de verkoper en klant opgezet wanneer de betaling voor de bestelling van de klant door Wiggle wordt geaccepteerd, de prijzen zijn geverifieerd en de bestelling wordt verwerkt en verzonden. Er wordt een tweede e-mail ter bevestiging van deze stappen naar de klant opgestuurd zodra de bestelling op de post wordt gedaan.

Prijzen en beschikbaarheid

Wij doen ons uiterste best om er voor te zorgen dat alle details, beschrijvingen en prijzen op de website kloppen. Helaas kunnen er echter toch fouten op de website voorkomen. Wanneer we een fout in de prijs van goederen ontdekken, zal Wiggle u hier per e-mail van op de hoogte brengen. Wij bieden u dan tevens de gelegenheid om uw bestelling aan te passen, zodat de juiste prijzen gerekend zullen worden, of de aankoop te annuleren. Wanneer we er niet in slagen om contact met de klant te leggen, zullen we hun bestelling annuleren. Kiest u voor een annulering van de bestelling en heeft u al voor de bestelde goederen betaald, dan zal het volledig betaalde bedrag binnen enkele werkdagen weer op uw rekening teruggestort worden. Indien van toepassing zijn alle prijzen op de website inclusief BTW. Daarbovenop zullen er verzendkosten gerekend worden. Dergelijke aanvullende bedragen zullen duidelijk weergegeven worden, evenals het uiteindelijke totaalbedrag, voordat u een bestelling plaatst.

Er kunnen typefouten en andere fouten of onvolledigheden als incomplete of verouderde informatie op de website voorkomen. Wiggle behoudt daarom het recht om enige fouten, onvolledigheden of ontbrekende informatie te wijzigen of toe te voegen, zonder klanten daarvan vooraf op de hoogte te moeten brengen. Daarnaast behoudt Wiggle het recht om bestellingen af te wijzen of te weigeren die op basis van onjuiste of onvolledige informatie op de website door klanten zijn geplaatst. Dergelijke fouten of onvolledigheden zijn onder andere maar niet beperkt tot: enige vergissingen, onvolledigheden, verouderde informatie over prijzen, verzendkosten, betaalvoorwaarden of Wiggle’s retourbeleid.

Eerlijk inkoopbeleid

Wiggle is met hun leveranciers overeengekomen dat ze artikelen aan individuen verkopen. Het bedrijfsplan van Wiggle omvat geen mogelijkheid tot zakelijke verkoop of korting op bulkbestellingen. Wiggle behoudt het recht om bestellingen te annuleren die vermoedelijk niet voor individuen of een sportclub maar doorverkoop bestemd zijn. Heeft u hier vragen over, neem dan alstublieft contact met ons op.

Productbeschrijvingen en geschiktheid van productaanbod

Productbeschrijvingen en geschiktheid van productaanbod

  • De op onze website gepubliceerde productbeschrijvingen en de compatibiliteitsgegevens van deze producten worden zo nauwkeurig en compleet mogelijk beschreven. De informatie die u bij het productoverzicht vindt, vormt zodoende tevens de beste informatie die wij u over het product kunnen bieden. Wiggle is niet verantwoordelijk voor de productbeschrijvingen en verdere details op het productoverzicht. Wij kunnen ook niet aansprakelijk gehouden worden wanneer een product niet geschikt is voor de reparatie (zij het als gereedschap of vervangend onderdeel) van een bepaald artikel dat u al in huis heeft. Indien u een artikel heeft besteld waarbij onjuiste informatie vermeld staat, biedt Wiggle u na ontvangst van uw retourzending een volledige vergoeding aan. Zie ons retourbeleid voor meer informatie.
  • Wij raden u ten sterkste aan om alle reserveonderdelen in naleving van de meegeleverde instructies van de fabrikant door een daartoe bevoegd persoon te laten monteren. Wiggle is niet verantwoordelijk voor de beschadiging van reserveonderdelen, gereedschap of het artikel waarop u deze onderdelen wilt bevestigen wanneer u deze instructies niet opvolgt.
  • Wij verzoeken u om eerst de garantievoorwaarden van het artikel goed door te lezen voordat u probeert een nieuw of vervangend onderdeel op uw eigendom te monteren. Wiggle kan niet verantwoordelijk gehouden voor eventuele schade of het verlopen van de garantie op het artikel. Sommige fabrikanten kennen uw product alleen garantie toe wanneer u een bevoegde fietsmonteur in de arm heeft genomen.

Retourprocedure

Retourprocedure

Het is heel eenvoudig voor u om producten naar Wiggle terug te sturen. Klik hier voor een volledig overzicht van onze retourprocedure. Let op: het retourneren van ongewenste artikelen is niet gratis.

Beschikbaarheid & geschatte levertijden

Beschikbaarheid & geschatte levertijden

  • Wij doen ons uiterste best om alle producten waarvoor wij op onze website adverteren op voorraad te hebben en deze bestelde producten binnen de genoemde levertijd bij u af te leveren. Wanneer uw bestelling vertraging oploopt, stellen wij u daarvan per e-mail op de hoogte en verzenden wij de artikelen zodra deze bij ons binnenkomen. Wanneer u bij uw bestelling meerdere artikelen heeft besteld, kan het voorkomen dat uw bestelling in deelleveringen verzonden wordt.
  • Wiggle is niet wettelijk verantwoordelijk voor eventuele opgelopen vertragingen van uw bestelling. Wij doen onze uiterste best om uw bestelling zo snel mogelijk te verwerken en naar u op te sturen. U behoudt het recht om uw bestelling te annuleren door contact op te nemen met Wiggle en het nummer van uw bestelling door te geven.
  • Het kan voorkomen dat wij een artikel uit het assortiment halen omdat het verouderd is, vervangen wordt door een ander artikel of om andere redenen niet meer geleverd wordt. Wanneer u een dergelijk artikel heeft besteld, brengen wij u daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte en bieden wij u, indien van toepassing en beschikbaar, een vervangend, alternatief product aan.

Betalen

Betalen

    Betalen

    • U kunt veilig online betalen met een creditcard (Visa, Visa Electron, Maestro, MasterCard, American Express, Delta & Solo), Maestro (België), PayPal, iDeal en Alipay (China).
    • Op het overzicht van uw creditcard of uw bankafschrift kunt u het afgeschreven bedrag van uw bestelling onder de naam van ‘WIGGLE’ terugvinden.
    • Klanten uit het Verenigd Koninkrijk kunnen gespreid betalen voor hun bestelling. Wanneer u een kredietovereenkomst aangaat, zal Wiggle uw bestelling pas verturen zodra de eerste aanbetaling is gedaan en uw bank uw handtekening heeft geverifieerd en de betaling goedgekeurd heeft.
    • Alle prijzen op de website zijn op een Britse adviesprijs georiënteerd. De prijzen zijn inclusief het belastingtarief dat op het geselecteerde land van bestemming van toepassing is. De klant kan zelf een valuta en land van bestemming selecteren, zodat de prijzen en belastingtarieven die voor hen gelden correct worden weergegeven. De prijzen van producten kunnen bijgewerkt worden op basis van de wisselkoers, prijzen bij concurrenten, wekelijkse aanbiedingen of wanneer de fabrikant de prijs van het artikel opvoert. Klanten kunnen gebruik maken van de retourprocedure en hun geld terugvragen indien een dergelijke prijsverhoging voor hen niet acceptabel is.
    • Het kan maximaal 7 werkdagen duren voordat een vergoeding wordt verwerkt en zichtbaar is op de rekening van de klant.
    • Voor alle bestellingen die naar landen buiten de Europese Unie verzonden worden, geldt dat Wiggle de artikelen exclusief btw verkoopt. Zodra de klant een land selecteert dat buiten Europa ligt, zullen de prijzen op de website aangepast worden. Het kan echter wel voorkomen dat de klant invoerrechten voor zijn of haar bestelling moet betalen, of dat er bij de grens alsnog omzetbelasting voor de bestelde artikel(en) gerekend wordt. Alle bestellingen worden immers vanuit het Verenigd Koninkrijk verzonden. Deze en andere kosten die door de douane aan de klant opgelegd worden, vallen voor de rekening van de consument. Wiggle is niet aansprakelijk voor dergelijke extra kosten.

Wettelijke bepalingen waaraan deze algemene voorwaarden onderworpen zijn

Wettelijke bepalingen waaraan deze algemene voorwaarden onderworpen zijn

De algemene voorwaarden van Wiggle zijn in overeenstemming met de huidige Britse wetgeving inzake gegevensbescherming. Indien er onenigheid ontstaat over deze voorwaarden, valt dit onder de jurisdictie van de Engelse rechtbank.

Levering

Door wie en hoe wordt mijn bestelling verzonden en bezorgd?

Dat ligt aan de verzendwijze die u selecteert. Een pakket waarvoor u een gratis of standaard verzending selecteert wordt per luchtpost verzonden. Wanneer u voor deze standaard verzendwijze kiest wordt uw pakket met de gewone post, zonder track & trace verzonden door P2P en PostNL. Heel soms komt het voor dat een pakket waarvoor u geen track & trace is gekozen toch met track & trace verzonden wordt. Dit is afhankelijk van de omvang en gewicht van het pakket.

Kiala heeft zijn eigen verzendwijze, ga naar de Kiala pagina.

Een verzending met track & trace wordt afgehandeld door de pakketdienst van P2P en PostNL. Pakketten kunnen online gevolgd worden en komen doorgaans een dag sneller bij de klant aan dan wanneer er voor een standaard verzending is gekozen. U moet voor ontvangst tekenen.

DHL koerier kan gekozen wanneer u uw pakket (tegen betaling) de volgende werkdag al in huis wilt hebben. Let op, u moet uw bestelling voor 15:00 plaatsen om hier gebruik van te kunnen maken. U moet voor ontvangst tekenen.

Neem voor meer informatie alstublieft contact met ons op.

Uw bestelling annuleren

Uw bestelling annuleren

U kunt uw bestelling voordat wij deze in behandeling nemen en verwerken altijd annuleren. Log eenvoudigweg in op uw account en loop de daar genoemde stappen door om uw betaling volledig vergoed te krijgen. Wanneer het artikel echter al verwerkt of zelfs al verzonden is, verwijzen wij u door naar onze retourprocedure.

In navolging van RICHTLIJN 97/7/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten hebben consumenten het recht om hun bestelling binnen 7 dagen na ontvangst van hun bestelling schriftelijk te annuleren, met uitzondering van gepersonaliseerde producten. Ga voor meer informatie over de verschillende retourmogelijkheden en eventuele kosten die aan het retour sturen van producten verbonden zijn alstublieft naar ons retourbeleid.

Uw producten retour sturen

Retourzendingen

U heeft het recht om uw bestelling binnen het eerder genoemde tijdslimiet terug te sturen naar Wiggle. Breng ons op de hoogte door een retouraanvraag in te dienen via de link artikelen retour sturen en de daar genoemde stappen op te volgen. Wilt u meer weten over ons retourbeleid, dan verwijzen wij u hier graag door.

Beoordelingen & opmerkingen

Beoordelingen & opmerkingen

Wij vinden het fijn wanneer u beoordelingen, opmerkingen en vragen over bepaalde producten op onze website plaatst. Let wel, wij behouden het recht om de inhoud van onze website en dus ook deze klantopmerkingen ten alle tijde aan te passen, verwerpen of verwijderen. Wanneer u een beoordeling, opmerking of vraag op onze website plaatst, stemt u er ook mee in dat u geen verdere aanspraak of copyright heeft op uw geplaatste tekst en erkent u dat Wiggle het recht heeft om deze informatie in (eventueel aangepaste vorm) op hun website te plaatsen en/ of te verwijderen.

Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid

Wij zijn bij Wiggle niet aansprakelijk voor incidentele schade, gevolgschade of eventuele onkosten. Onder deze termen wordt verstaan: (dit betreft geen eindige lijst) schade aan persoonlijke eigendommen, inkomstenderving, kapitaalverlies, koersverlies, renteverlies, winstderving en aansprakelijkheidsverzekeringen.

Wij doen ons uiterste best om alle bestellingen zo snel mogelijk te verzenden. Wij zijn echter niet verantwoordelijk voor eventuele vertragingen. U heeft het recht om in de tussentijd uw bestelling te annuleren en een volledige vergoeding van Wiggle te vragen. Deze regeling geldt alleen wanneer wij uw bestelling nog niet verwerkt en verzonden hebben.

Deze garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de consument.

Wiggle denkt om het milieu

Denk om het milieu

Wiggle denkt om het milieu en is verheugd om u te melden dat wij voldoen aan de AEEA-afspraken uit 2006 op grond van artikel 5, lid 5, eerste alinea, van Richtlijn 2002/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 januari 2003 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA).

In artikel 7, lid 2, van Richtlijn 2002/96/EG zijn minimumstreefcijfers vastgelegd voor de nuttige toepassing van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur en voor het hergebruik en de recycling van onderdelen, materiaal en stoffen waaraan de lidstaten uiterlijk 31 December 2006 moesten voldoen.

Wanneer u een nieuwe bestelling bij Wiggle plaatst, bieden wij u aan om oude of defecte elektrische artikelen te recycelen (nieuw voor oud dus). Helaas vallen reserveonderdelen hier niet onder en kunnen we deze dus ook niet voor dergelijke doeleinden terugnemen. Wanneer u een nieuw apparaat bij ons bestelt en het oude wilt inleveren, kunt u deze opsturen naar:

Returns, Wiggle Ltd,
Citadel Logistics Centre
Black Country New Road
Bilston
WV14 7BR.

U moet het oude artikel binnen 28 dagen na aankoop van uw nieuwe apparaat aan ons toe sturen. De portokosten voor een dergelijke verzending vallen voor eigen rekening.

Email over voorraden - algemene voorwaarden

Email over voorraden - algemene voorwaarden

Wanneer u zich heeft aangemeld voor een notificatie via e-mail wanneer een artikel waar u in geïnteresseerd bent weer op voorraad is, betekent dit dat u Wiggle toestemming geeft om u bericht te sturen zodra de nieuwe voorraad binnen is. Wij zullen ons best doen om u op de hoogte te brengen wanneer een artikel weer direct geleverd kan worden, maar er gelden wel enkele aantekeningen:

  • Wij kunnen niet 100% garanderen dat u van ons bericht ontvangt wanneer een artikel weer op voorraad is in ons magazijn.
  • De e-mail vormt alleen een informatief bericht en betreft geen reservering. Dit betekent dat het product niet gegarandeerd nog op voorraad is tegen de tijd dat u naar de website gaat om het artikel te bestellen. Wij raden u vooral in het geval van populaire artikelen aan snel te handelen om eventuele teleurstelling te voorkomen.

Wiggle Code of Conduct

Wiggle Code of Conduct

Our Code of Conduct sets out the core principles that suppliers, factories and supply chain must follow to ensure products are made in good working conditions and that the people making them are treated decently and paid a fair wage. It is based upon the Ethical Trading Initiative Base Code, which itself founded on the conventions of the International Labour Organisation and is an internationally recognised code of labour practice.

1. Employment is freely chosen

1.1 There is no forced, bonded or involuntary prison labour.

1.2 Workers are not required to lodge "deposits" or their identity papers with their employer and are free to leave their employer after reasonable notice.

2. Freedom of association and the right to collective bargaining are respected

2.1 Workers, without distinction, have the right to join or form trade unions of their own choosing and to bargain collectively.

2.2 The employer adopts an open attitude towards the activities of trade unions and their organisational activities.

2.3 Workers representatives are not discriminated against and have access to carry out their representative functions in the workplace.

2.4 Where the right to freedom of association and collective bargaining is restricted under law, the employer facilitates, and does not hinder, the development of parallel means for independent and free association and bargaining.

3. Working conditions are safe and hygienic

3.1 A safe and hygienic working environment shall be provided, bearing in mind the prevailing knowledge of the industry and of any specific hazards. Adequate steps shall be taken to prevent accidents and injury to health arising out of, associated with, or occurring in the course of work, by minimising, so far as is reasonably practicable, the causes of hazards inherent in the working environment.

3.2 Workers shall receive regular and recorded health and safety training, and such training shall be repeated for new or reassigned workers.

3.3 Access to clean toilet facilities and to potable water, and, if appropriate, sanitary facilities for food storage shall be provided.

3.4 Accommodation, where provided, shall be clean, safe, and meet the basic needs of the workers.

3.5 The company observing the code shall assign responsibility for health and safety to a senior management representative.

4. Child labour shall not be used

4.1 There shall be no recruitment of child labour.

4.2 Companies shall develop or participate in and contribute to policies and programmes which provide for the transition of any child found to be performing child labour to enable her or him to attend and remain in quality education until no longer a child; "child" and "child labour" being defined in the appendices.

4.3 Children and young persons under 18 shall not be employed at night or in hazardous conditions.

4.4 These policies and procedures shall conform to the provisions of the relevant ILO standards.

5. Living wages are paid

5.1 Wages and benefits paid for a standard working week meet, at a minimum, national legal standards or industry benchmark standards, whichever is higher. In any event wages should always be enough to meet basic needs and to provide some discretionary income.

5.2 All workers shall be provided with written and understandable Information about their employment conditions in respect to wages before they enter employment and about the particulars of their wages for the pay period concerned each time that they are paid.

5.3 Deductions from wages as a disciplinary measure shall not be permitted nor shall any deductions from wages not provided for by national law be permitted without the expressed permission of the worker concerned. All disciplinary measures should be recorded.

6. Working hours are not excessive

NB: This Base Code clause was revised with effect from 01 April 2014.

6.1 Working hours must comply with national laws, collective agreements, and the provisions of 6.2 to 6.6 below, whichever affords the greater protection for workers. Sub-clauses 6.2 to 6.6 are based on international labour standards. 

6.2 Working hours, excluding overtime, shall be defined by contract, and shall not exceed 48 hours per week. * 

6.3 All overtime shall be voluntary. Overtime shall be used responsibly, taking into account all the following: the extent, frequency and hours worked by individual workers and the workforce as a whole. It shall not be used to replace regular employment. Overtime shall always be compensated at a premium rate, which is recommended to be not less than 125% of the regular rate of pay. 

6.4 The total hours worked in any 7-day period shall not exceed 60 hours, except where covered by clause 6.5 below. 

6.5 Working hours may exceed 60 hours in any 7-day period only in exceptional circumstances where all of the following are met: 

• this is allowed by national law; 

• this is allowed by a collective agreement freely negotiated with a workers’ organisation representing a significant portion of the workforce; 

• appropriate safeguards are taken to protect the workers’ health and safety; and 

• the employer can demonstrate that exceptional circumstances apply such as unexpected production peaks, accidents or emergencies. 

6.6 Workers shall be provided with at least one day off in every 7 day period or, where allowed by national law, 2 days off in every 14 day period.

* International standards recommend the progressive reduction of normal hours of work, when appropriate, to 40 hours per week, without any reduction in workers’ wages as hours are reduced.

7. No discrimination is practised

7.1 There is no discrimination in hiring, compensation, access to training, promotion, termination or retirement based on race, caste, national origin, religion, age, disability, gender, marital status, sexual orientation, union membership or political affiliation.

8. Regular employment is provided

8.1 To every extent possible work performed must be on the basis of recognised employment relationship established through national law and practice.

8.2 Obligations to employees under labour or social security laws and regulations arising from the regular employment relationship shall not be avoided through the use of labour-only contracting, sub- contracting, or home-working arrangements, or through apprenticeship schemes where there is no real intent to impart skills or provide regular employment, nor shall any such obligations be avoided through the excessive use of fixed-term contracts of employment.

9. No harsh or inhumane treatment is allowed

9.1 Physical abuse or discipline, the threat of physical abuse, sexual or other harassment and verbal abuse or other forms of intimidation shall be prohibited.

10. Environmental requirements

10.1 Wiggle wishes to share its commitment to the environment with suppliers whose practices conform to applicable environmental standards

11. Legal requirements

11.1 Wiggle is committed to full compliance with the laws and regulations in each procurement location where Wiggle conducts business, and will not knowingly operate in violation of any such law or regulation.

11.2 Wiggle will not knowingly use suppliers who violate applicable laws and regulations

12. No bribery or corruption will be tolerated

12.1 The offering, paying, soliciting or accepting of bribes or kick-backs, including facilitation payments, is strictly prohibited. A bribe may involve giving or offering ANY form of gift, consideration, reward or advantage to someone in business or government in order to obtain or retain a commercial advantage or to induce or reward the recipient for acting improperly or where it would be improper for the recipient to accept the benefit. Bribery can also take place where the offer or giving of a bribe is made by or through a third party, e.g. an agent, representative or intermediary.

Some examples of bribes are as follows. This is not an exhaustive list:

  • gifts, or travel expenses
  • the uncompensated use of company services, facilities or property
  • cash payments
  • loans, loan guarantees or other credit
  • the provision of a benefit, such as an education scholarship or healthcare, to a member of the family of a potential customer/public or government official
  • providing a sub-contract to a person connected to someone involved in awarding the main contract
  • engaging a local company owned by a member of the family of a potential customer/public or government official

12.2 Facilitation payments are small payments or fees requested by government officials to speed up or facilitate the performance of routine government action (such as the provision of a visa or customs clearance). Such payments are strictly prohibited.

12.3 Suppliers, representatives and their employees must comply with all applicable anti-bribery and corruption laws. If no such anti-bribery or corruption laws apply, or are of a lesser standard to that prescribed in the UK Bribery Act 2010, suppliers, representatives and their employees must adhere to the UK Bribery Act 2010.

12.4 Suppliers and representatives must have in place anti-corruption and bribery procedures to prevent employees or persons associated with its business from committing offences of bribery or corruption. Suppliers and representatives will properly implement these procedures into their business and review them regularly to ensure that they are operating effectively.

13. APPENDIX A Definitions

Child

Any person less than 15 years of age unless local minimum age law stipulates a higher age for work or mandatory schooling, in which case the higher age shall apply. If however, local minimum age law is set at 14 years of age in accordance with developing country exceptions under ILO Convention No. 138, the lower will apply.

Young Person

Any worker over the age of a child as defined above and under the age of 18

Child Labour

Any work by a child or young person younger than the age(s) specified in the above definitions, which does not comply with the provisions of the relevant ILO standards, and any work that is likely to be hazardous or to interfere with the child’s or young person’s education or to be harmful to the child’s or young person’s health or physical, mental, spiritual, moral or social development.