Algemene voorwaarden bij Wiggle

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de gehele website van Wiggle en vormen tevens het uitgangspunt van de service die wij u verlenen. Wanneer u een bestelling bij Wigge plaatst, accepteert u de door ons opgestelde algemene voorwaarden. Wij behouden ons het recht om deze algemene voorwaarden te wijzigen, consumenten dragen zelf de verantwoordelijkheid om van eventuele wijzigingen op de hoogte te blijven. Deze maatregelen doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de consument.

Voorwaarden dienstverlening

Voorwaarden dienstverlening

Wanneer u een bestelling plaatst op de website, (www.wiggle.nl), behandelen wij de bestelling van het desbetreffende artikel als een koopaanbod van de klant. Voordat wij de koopovereenkomst met u aangaan worden de beschikbaarheid en de prijzen van de bestelde producten onderzocht. Uw bestelling is onderworpen aan de volgende algemene voorwaarden.

Levertijden zijn onderhevig aan de beschikbaarheid van het product. De weergegeven geschatte levertijden op de website zijn aan wijzigingen onderhevig. Deze kunnen wijzigen ten gevolge van bijvoorbeeld stakingen bij de postdiensten of door andere onvoorziene omstandigheden en invloeden van buitenaf. Wiggle is niet aansprakelijk voor vertragingen die door de bovengenoemde oorzaken zijn ontstaan. Ga naar onze hulppagina over levertijden voor meer informatie.

Wilt u een koopovereenkomst met Wiggle aangaan, dan dient u 18 jaar of ouder te zijn. Wiggle behoudt het recht om enige verzoeken van de kant af te wijzen. Wanneer uw bestelling door Wiggle wordt geaccepteerd, zullen wij u per e-mail op de hoogte brengen. In deze e-mail wordt u verteld welke partij uw bestelling zal verwerken, dat is doorgaans Wiggle of in enkele gevallen een derde partij. Wanneer er een contract tussen u, de klant, en de derde partij wordt aangegaan, gelden de algemene dienstvoorwaarden van de derde partij voor die verkoop. Wanneer u een bestelling plaatst, verklaart u dat de door u opgegeven gegevens correct en volledig zijn, dat u gemachtigd bent om met een creditkaart of overschrijving via een andere betaalmethode te betalen en dat u over voldoende saldo beschikt om voor uw bestelling te betalen. De prijzen van producten kunnen per land van bestemming variëren. Alle geadverteerde prijzen zijn aan veranderingen onderhevig.

Ons contract

Wanneer u een bestelling plaatst, ontvangt u bericht dat Wiggle uw bestelling heeft ontvangen. Deze e-mail vormt geen garantie van verkoop en is tevens geen bewijs van een verkoopovereenkomst. Wiggle behoudt het recht om de aangeboden overeenkomst af te wijzen voordat een bestelling in behandeling genomen wordt. Er wordt pas een contract tussen de verkoper en klant opgezet wanneer de betaling voor de bestelling van de klant door Wiggle wordt geaccepteerd, de prijzen zijn geverifieerd en de bestelling wordt verwerkt en verzonden. Er wordt een tweede e-mail ter bevestiging van deze stappen naar de klant opgestuurd zodra de bestelling op de post wordt gedaan.

Prijzen en beschikbaarheid

Wij doen ons uiterste best om er voor te zorgen dat alle details, beschrijvingen en prijzen op de website kloppen. Helaas kunnen er echter toch fouten op de website voorkomen. Wanneer we een fout in de prijs van goederen ontdekken, zal Wiggle u hier per e-mail van op de hoogte brengen. Wij bieden u dan tevens de gelegenheid om uw bestelling aan te passen, zodat de juiste prijzen gerekend zullen worden, of de aankoop te annuleren. Wanneer we er niet in slagen om contact met de klant te leggen, zullen we hun bestelling annuleren. Kiest u voor een annulering van de bestelling en heeft u al voor de bestelde goederen betaald, dan zal het volledig betaalde bedrag binnen enkele werkdagen weer op uw rekening teruggestort worden. Indien van toepassing zijn alle prijzen op de website inclusief BTW. Daarbovenop zullen er verzendkosten gerekend worden. Dergelijke aanvullende bedragen zullen duidelijk weergegeven worden, evenals het uiteindelijke totaalbedrag, voordat u een bestelling plaatst.

Er kunnen typefouten en andere fouten of onvolledigheden als incomplete of verouderde informatie op de website voorkomen. Wiggle behoudt daarom het recht om enige fouten, onvolledigheden of ontbrekende informatie te wijzigen of toe te voegen, zonder klanten daarvan vooraf op de hoogte te moeten brengen. Daarnaast behoudt Wiggle het recht om bestellingen af te wijzen of te weigeren die op basis van onjuiste of onvolledige informatie op de website door klanten zijn geplaatst. Dergelijke fouten of onvolledigheden zijn onder andere maar niet beperkt tot: enige vergissingen, onvolledigheden, verouderde informatie over prijzen, verzendkosten, betaalvoorwaarden of Wiggle’s retourbeleid.

Eerlijk inkoopbeleid

Wiggle is met hun leveranciers overeengekomen dat ze artikelen aan individuen verkopen. Het bedrijfsplan van Wiggle omvat geen mogelijkheid tot zakelijke verkoop of korting op bulkbestellingen. Wiggle behoudt het recht om bestellingen te annuleren die vermoedelijk niet voor individuen of een sportclub maar doorverkoop bestemd zijn. Heeft u hier vragen over, neem dan alstublieft contact met ons op.

Onlinegeschillenbeslechting

Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (verordening ODR consumenten)

De Europese Commissie heeft een platform tot stand gebracht waar geschillen die voortvloeien uit onlinetransacties opgelost kunnen worden. Ga voor meer informatie alstublieft naar: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Productbeschrijvingen en geschiktheid van productaanbod

Productbeschrijvingen en geschiktheid van productaanbod

  • De op onze website gepubliceerde productbeschrijvingen en de compatibiliteitsgegevens van deze producten worden zo nauwkeurig en compleet mogelijk beschreven. De informatie die u bij het productoverzicht vindt, vormt zodoende tevens de beste informatie die wij u over het product kunnen bieden. Wiggle is niet verantwoordelijk voor de productbeschrijvingen en verdere details op het productoverzicht. Wij kunnen ook niet aansprakelijk gehouden worden wanneer een product niet geschikt is voor de reparatie (zij het als gereedschap of vervangend onderdeel) van een bepaald artikel dat u al in huis heeft. Indien u een artikel heeft besteld waarbij onjuiste informatie vermeld staat, biedt Wiggle u na ontvangst van uw retourzending een volledige vergoeding aan. Zie ons retourbeleid voor meer informatie.
  • Wij raden u ten sterkste aan om alle reserveonderdelen in naleving van de meegeleverde instructies van de fabrikant door een daartoe bevoegd persoon te laten monteren. Wiggle kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor de beschadiging van reserveonderdelen, gereedschap of het artikel waarop u deze onderdelen wilt bevestigen wanneer u deze instructies niet opvolgt.
  • Wij verzoeken u om eerst de garantievoorwaarden van het artikel goed door te lezen voordat u probeert een nieuw of vervangend onderdeel op uw eigendom te monteren. Wiggle kan niet verantwoordelijk gehouden voor eventuele schade of het verlopen van de garantie op het artikel. Sommige fabrikanten kennen uw product alleen garantie toe wanneer u een bevoegde mecanicien in de arm heeft genomen.

Retourprocedure

Retourprocedure

Het is heel eenvoudig voor u om producten naar Wiggle terug te sturen. Klik hier voor een volledig overzicht van onze retourprocedure. Let op: het retourneren van ongewenste artikelen is niet gratis.

Beschikbaarheid & geschatte levertijden

Beschikbaarheid & geschatte levertijden

  • Wij doen ons uiterste best om alle producten waarvoor wij op onze website adverteren op voorraad te hebben en deze bestelde producten binnen de genoemde levertijd bij u af te leveren. Wanneer uw bestelling vertraging oploopt, zullen wij u via e-mail op de hoogte brengen. De ontbrekende artikelen zullen u zo snel mogelijk nagezonden worden.
  • Wiggle is niet wettelijk verantwoordelijk voor vertraagde bestellingen. Wij doen onze uiterste best om uw bestelling zo snel mogelijk te verwerken en naar u op te sturen. U behoudt het recht om uw bestelling te annuleren door contact op te nemen met Wiggle en het nummer van uw bestelling door te geven of de bestelling zelf te annuleren via uw account.
  • Het kan voorkomen dat wij een artikel uit het assortiment halen omdat het verouderd is, vervangen wordt door een ander artikel of om andere redenen niet meer geleverd zal worden. In gevallen als deze, brengen wij u zo spoedig mogelijk op de hoogte en bieden wij u, indien van toepassing en indien beschikbaar, een vervangend of alternatief product aan.

Betalen

Betalen

  • U kunt veilig online betalen met een creditcard (Visa, Visa Electron, Maestro, MasterCard, American Express, Delta & Solo), Maestro (België), PayPal, iDeal en Alipay (China).
  • Op het overzicht van uw creditcard of uw bankafschrift kunt u het afgeschreven bedrag van uw bestelling onder de naam van ‘WIGGLE’ terugvinden.
  • Alle prijzen op de website zijn op een Britse adviesprijs georiënteerd. De prijzen zijn inclusief het belastingtarief dat op het geselecteerde land van bestemming van toepassing is. De klant kan zelf een valuta en land van bestemming selecteren, zodat de prijzen en belastingtarieven die voor hen gelden correct worden weergegeven. De prijzen van producten kunnen bijgewerkt worden op basis van de wisselkoers, prijzen bij concurrenten, wekelijkse aanbiedingen of wanneer de fabrikant de prijs van het artikel opvoert. Klanten kunnen gebruik maken van de retourprocedure en hun geld terugvragen indien een dergelijke prijsverhoging voor hen niet acceptabel is.
  • Het kan maximaal 7 werkdagen duren voordat een vergoeding wordt verwerkt en zichtbaar is op de rekening van de klant.
  • Voor alle bestellingen die naar landen buiten de Europese Unie verzonden worden, geldt dat Wiggle de artikelen exclusief btw verkoopt. Zodra de klant een land selecteert dat buiten Europa ligt, zullen de prijzen op de website aangepast worden. Het kan echter wel voorkomen dat de klant invoerrechten voor zijn of haar bestelling moet betalen, of dat er bij de grens alsnog omzetbelasting voor de bestelde artikel(en) gerekend wordt. Alle bestellingen worden immers vanuit het Verenigd Koninkrijk verzonden. Deze en andere kosten die door de douane aan de klant opgelegd worden, vallen voor de rekening van de consument. Wiggle is niet aansprakelijk voor dergelijke extra kosten.

Wettelijke bepalingen waaraan deze algemene voorwaarden onderworpen zijn

Wettelijke bepalingen waaraan deze algemene voorwaarden onderworpen zijn

De algemene voorwaarden van Wiggle zijn in overeenstemming met de huidige Britse wetgeving inzake gegevensbescherming. Indien er onenigheid ontstaat over deze voorwaarden, valt dit onder de jurisdictie van de Engelse rechtbank.

Levering

Door wie en hoe wordt mijn bestelling verzonden en bezorgd?

Dat ligt aan de verzendwijze die u selecteert.

Kiala heeft zijn eigen verzendwijze, ga naar de Kiala pagina.

Een verzending met track & trace wordt afgehandeld door de pakketdienst van P2P en PostNL in Nederland en WnDirect en PostNL/bPost in België. Pakketten kunnen online gevolgd worden. U moet voor ontvangst tekenen.

DHL koerier kan gekozen wanneer u uw pakket (tegen betaling) de volgende werkdag al in huis wilt hebben. Let op, u moet uw bestelling voor 17:00 plaatsen om hier gebruik van te kunnen maken. U moet voor ontvangst tekenen.

Hotels of postbusadressen

Helaas is het niet mogelijk om een bestelling naar een hotel of een postbusadres te laten versturen. Kiest u er toch voor om een pakket bij een hotel of op een postbusadres af te laten leveren, dan kan Wiggle niet verantwoordelijk gehouden voor het kwijtraken van of enige schade aan uw pakket of de inhoud. Onze klantenservice zal u helpen om verloren pakketten proberen op te sporen, maar wanneer blijkt dat de bestelling vermist is, zal de klant geen vergoeding of een gratis nieuwe bestelling ontvangen.

Neem voor meer informatie alstublieft contact met ons op.

Uw bestelling annuleren

Uw bestelling annuleren

U kunt uw bestelling voordat wij deze in behandeling nemen en verwerken altijd annuleren. Log eenvoudigweg in op uw account en loop de daar genoemde stappen door om uw betaling volledig vergoed te krijgen. Wanneer het artikel echter al verwerkt of zelfs al verzonden is, verwijzen wij u door naar onze retourprocedure.

Recht op annuleren van koopovereenkomst bij Wiggle

1. Recht om te annuleren

Klanten hebben het recht om de verkoopovereenkomst binnen 14 dagen te annuleren zonder een reden te hoeven geven.

2. Zichttermijn / afkoelperiode

Klanten hebben 14 kalenderdagen bedenktijd. Deze 14-daagse afkoelperiode gaat in na ontvangst van de volledige bestelling, tenzij de klant of toegekende ontvanger akkoord is gegaan met een andere levertermijn.

3. Adres

Klanten kunnen zich op hun herroepingrecht beroepen door een schriftelijke verklaring over de beëindiging van hun contract op te sturen naar: Wiggle Limited, 1000 Lakeside North Harbour, Portsmouth, PO6 3EN, UK

4. Herroepen door middel van digitaal formulier op de website

De consument kan Wiggle verwittigen via het contactformulier op de website. Toegang tot het contactformulier verkrijgt men hier. Deze wijze van kennisgeving is niet verplicht, een formulier dat per post naar het bovenstaande adres wordt opgestuurd is eveneens rechtsgeldig.

5. Deadline

Het herroepingrecht vervalt na 14 kalenderdagen. Aan deze vervaldatum wordt tegemoetgekomen wanneer de consument binnen deze termijn (schriftelijk) bericht naar de verkoper stuurt aangaande de ontbinding van de verkoopovereenkomst.

6. Gevolgen van annulering

Wanneer de klant de verkoopovereenkomst ontbindt, zal Wiggle alle gemaakte kosten aan de klant vergoeden (met uitzondering van verzendkosten, wanneer de klant heeft gekozen voor een duurdere verzendwijze dan de standaard. De verkoper is alleen verplicht het standaard verzendtarief terug te betalen). Het is Wiggle toegestaan niet het volledige bedrag aan de klant te vergoeden wanneer de waarde van het product is afgenomen ten gevolge van onnodig gebruik door de klant. Wiggle zal de vergoeding verder zonder vertraging vergoeden. De vergoeding wordt:

(a) binnen 14 dagen na ontvangst van de geretourneerde artikelen naar de klant overgemaakt, of

(b) (indien eerder) binnen 14 dagen nadat de klant Wiggle van bewijs van retournering voorziet naar de klant overgemaakt, of

(c) binnen 14 dagen nadat de klant Wiggle op de hoogte heeft gebracht van hun voornemen de verkoopovereenkomst te ontbinden aan de klant vergoed.

De vergoeding zal via de door de klant gekozen betaalwijze aan de klant vergoed worden, tenzij de consument ermee in heeft gestemd dat de betaling via een andere betaalwijze aan hen wordt vergoed. De kosten van een betaalmethode vallen niet voor de rekening van de klant.

7. Opschorting terugbetaling

Wiggle behoudt het recht de vergoeding pas te verwerken wanneer de artikelen terug zijn bij de retourafdeling of wanneer de klant een verzendbewijs naar Wiggle stuurt, indien dat laatste sneller is.

8. Retourneren van goederen

De klant dient de producten zonder onnodige vertraging terug te sturen naar de verkoper. Dit hoort niet later te geschieden dan 14 dagen nadat de klant zich heeft beroepen op het herroepingrecht. Wanneer de consument de artikelen binnen 14 dagen na annulering retourneert, wordt er aan deze eis voldaan. Klik hier voor meer informatie over het terugsturen van artikelen.

Kaartjes voor evenementen en cadeaubonnen kunnen niet geannuleerd worden. Deze vallen niet onder uw herroepingsrecht.

9. Retourkosten

Verenigd Koninkrijk: wanneer de klant ervoor kiest artikelen direct terug te sturen naar Wiggle, vallen de portokosten voor eigen rekening. Het retourneren van artikelen via Collect+ is echter gratis.

Duitsland: de retourkosten zullen aan de consument worden vergoed.

Overige: lees ons retourbeleid voor meer informatie over het retourneren van artikelen en welke kosten daar eventueel aan verbonden zijn. Let op: het terugsturen van ongewenste artikelen waar niets aan mankeert kost geld.

10. Aansprakelijkheid klant voor afgenomen waarde geretourneerde artikelen

De consument moet betalen voor de schade die ontstaan is door onnodig gebruik. Onder onnodig gebruik wordt niet het passen of binnenshuis uitproberen van een product verstaan dat nodig is om te testen of datzelfde product naar behoren werkt.

Uw producten retour sturen

Retourzendingen

U heeft het recht om uw bestelling terug te sturen wanneer u onverhoopt niet tevreden bent. Breng ons op de hoogte door een retouraanvraag in te dienen via de link artikelen retour sturen en de daar genoemde stappen op te volgen. Er zijn voorwaarden verbonden aan het retourzenden van ongewenste, kapotte en verkeerde artikelen. Wilt u meer weten, ga dan alstublieft naar ons retourbeleid.

Beoordelingen & opmerkingen

Beoordelingen & opmerkingen

Wij vinden het fijn wanneer u beoordelingen, opmerkingen en vragen over bepaalde producten op onze website plaatst. Let wel, wij behouden het recht om de inhoud van onze website en dus ook deze klantopmerkingen ten alle tijde aan te passen, verwerpen of verwijderen. Wanneer u een beoordeling, opmerking of vraag op onze website plaatst, stemt u er ook mee in dat u geen verdere aanspraak of copyright heeft op uw geplaatste tekst en erkent u dat Wiggle het recht heeft om deze informatie in (eventueel aangepaste vorm) op hun website te plaatsen en/ of te verwijderen.

Aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid

Wij zijn bij Wiggle niet aansprakelijk voor incidentele schade, gevolgschade of eventuele onkosten. Onder deze termen wordt verstaan: (dit betreft geen eindige lijst) schade aan persoonlijke eigendommen, inkomstenderving, kapitaalverlies, koersverlies, renteverlies, winstderving en aansprakelijkheidsverzekeringen.

Wij doen ons uiterste best om alle bestellingen zo snel mogelijk te verzenden. Wij zijn echter niet verantwoordelijk voor eventuele vertragingen. U heeft het recht om in de tussentijd uw bestelling te annuleren en een volledige vergoeding van Wiggle te vragen. Deze regeling geldt alleen wanneer wij uw bestelling nog niet verwerkt en verzonden hebben.

Deze garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten van de consument.

Wiggle denkt om het milieu

Denk om het milieu

Wiggle denkt om het milieu en is verheugd om u te melden dat wij voldoen aan de AEEA-afspraken uit 2006 betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA).

Wanneer u een nieuwe bestelling bij Wiggle plaatst, bieden wij u aan om oude of defecte elektrische artikelen te recyclen (nieuw voor oud dus). Helaas vallen reserveonderdelen hier niet onder en kunnen we deze dus ook niet voor dergelijke doeleinden terugnemen. Wanneer u een nieuw apparaat bij ons bestelt en het oude wilt inleveren, kunt u deze opsturen naar:

Returns, Wiggle Ltd,
Citadel Logistics Centre
Black Country New Road
Bilston
WV14 7BR.

U moet het oude artikel binnen 28 dagen na aankoop van uw nieuwe apparaat aan ons toe sturen. De portokosten voor een dergelijke verzending vallen voor eigen rekening.

Email over voorraden - algemene voorwaarden

Email over voorraden - algemene voorwaarden

Wanneer u zich heeft aangemeld voor een notificatie via e-mail wanneer een artikel waar u in geïnteresseerd bent weer op voorraad is, betekent dit dat u Wiggle toestemming geeft om u bericht te sturen zodra de nieuwe voorraad binnen is. Wij zullen ons best doen om u op de hoogte te brengen wanneer een artikel weer direct geleverd kan worden, maar er gelden wel enkele aantekeningen:

  • Wij kunnen niet 100% garanderen dat u van ons bericht ontvangt wanneer een artikel weer op voorraad is in ons magazijn.
  • De e-mail vormt alleen een informatief bericht en betreft geen reservering. Dit betekent dat het product niet gegarandeerd nog op voorraad is tegen de tijd dat u naar de website gaat om het artikel te bestellen. Wij raden u vooral in het geval van populaire artikelen aan snel te handelen om eventuele teleurstelling te voorkomen.

Ethische gedragscode Wiggle

Ethische gedragscode Wiggle

Onze gedragscode brengt onze ethische principes in de kaart wat de omgang met leveranciers, handelspraktijken in fabrieken en de productie- en leveringsketen over het algemeen betreft. Deze principes zorgen ervoor dat de producten die we verkopen in een eerlijke en veilige omgeving worden gemaakt en dat de mensen die ze maken goed behandeld worden en een eerlijk loon ontvangen.

Onze gedragscode is gebaseerd op de basiscode van ETI voor leveranciers, fabrieken en de productie- en leveringsketen om arbeidsomstandigheden wereldwijd te verbeteren. Op deze pagina kunt u de basiscode van ETI vinden: Ethical Trading Initiative Base Code. Deze basiscode is op zijn beurt gebaseerd op de grondbeginselen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), meestal bekend onder de Engelse afkorting ILO.

1. Het is een keuze om te werken

1.1 Slavernij of enige vorm van gedwongen arbeid worden niet geaccepteerd.

1.2 Arbeiders hoeven geen voorschot te betalen of hun identiteitsbewijs of paspoort in te leveren bij hun werkgever. Ze mogen hun arbeidsovereenkomst opzeggen wanneer ze dat willen en werk verlaten na een eerlijke opzegtermijn.

2. De vrijheid van vereniging en het recht op collectieve arbeidsovereenkomsten worden gerespecteerd

2.1 Werknemers hebben zonder onderscheid het recht om lid te worden van een vakbond of een vakbond op te richten ter verbetering van hun arbeidsomstandigheden.

2.2 De werkgevers worden gemotiveerd om zich open te stellen voor de activiteiten van vakbonden en georganiseerde activiteiten.

2.3 De vertegenwoordigers van groepen arbeiders worden niet gediscrimineerd terwijl ze hun extra taken uitvoeren.

2.4 In landen waar wettelijke bepalingen en/of beperkingen gelden aangaande verenigingen en collectieve onderhandelingen, mogen werkgevers hun arbeiders niet hinderen wanneer ze een andere, soortgelijke en onafhankelijke methode gebruiken om samen te komen en te onderhandelen. Werkgevers worden aangemoedigd om hen daarin bij te staan.

3. Werkomstandigheden zijn veilig en hygiënisch

3.1 Er moet gezorgd worden voor een veilige en hygiënische werkomgeving. De werkgever moet oog hebben voor en kennis hebben van de industrie en enige gevaren die binnen deze industrie kunnen voorkomen. Tegen deze gevaren moeten de afdoende maatregelen getroffen worden ter bescherming van de werknemers.

3.2 Werkgevers moeten hun werknemers voorlichting en instructies geven over veilig en gezond werken. Deze gedocumenteerde training moet herhaald worden voor nieuwe of naar de afdeling overgeplaatste werknemers.

3.3 Werknemers moeten toegang tot schoon water en schone toiletten krijgen. Indien van toepassing moet er ook gezorgd worden voor hygiënische opslagmogelijkheden voor etenswaren.

3.4 Wanneer werknemers huisvesting krijgen aangeboden, moeten de faciliteiten schoon en veilig zijn en voldoen aan de basisbehoeften van de werknemers.

3.5 Bedrijven zijn verplicht om ten minste één senior werknemer aan te wijzen als preventiemedewerker.

4. Kinderarbeid is niet toegestaan

4.1 Kinderarbeid is in geen geval toegestaan.

4.2 Bedrijven zijn verplicht om deel te nemen en bij te dragen aan programma’s en bedrijfslijnen die ervoor zorgen dat enige kinderen die kinderarbeid verrichten terug kunnen gaan naar school en een goede opleiding krijgen. Zie voor meer informatie de definities van ‘kind’ en ‘kinderarbeid’ in de bijlagen).

4.3 Kinderen en jongeren tot 18 jaar mogen geen nachtdiensten draaien en mogen niet werken met giftige en/of gevaarlijke stoffen of in een risicovolle werkomgeving.

4.4 De genoemde programma’s en bedrijfslijnen moeten voldoen aan de normen van ILO.

5. Salarissen zijn voldoende om van te kunnen leven

5.1 We controleren onze leveranciers om te onderzoeken of alle medewerkers het nationale minimumloon verdienen of de minimale standaard binnen de industrie (welke van de twee het hoogste is). Salarissen moeten in alle omstandigheden voldoende zijn om van te leven. Medewerkers moeten een redelijk besteedbaar inkomen overhouden na de aftrek van enige belastingen.

5.2 Alle medewerkers zullen voorzien worden van schriftelijke en begrijpelijke informatie over hun werkomstandigheden en hun salaris, voordat ze hun contract moeten ondertekenen. Deze informatie moet specifieke informatie geven over hun salaris en wanneer, hoe vaak en in welke termijnen ze worden betaald.

5.3 Er mogen geen bedragen worden afgetrokken van salarissen als een vorm van tucht. Het is wettelijk bepaald dat er geen heffingen mogen worden ingehouden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de desbetreffende medewerker. Enige tuchtmaatregelen moeten altijd worden vastgelegd.

6. Er worden geen buitensporige werktijden gehanteerd

NB: de basiscode werd herzien op 1 april 2014.

6.1. Werkuren moeten in overeenstemming met nationale wetten, collectieve arbeidsovereenkomsten en de onderstaande voorwaarden zijn (6.2 t/m 6.6). Clausules 6.2 tot en met 6.6 zijn gebaseerd op de normen van de ILO.

6.2 De werkuren van de werknemer, inclusief overtijd, zullen worden vastgelegd in het contract. Medewerkers mogen niet meer dan 48 uur per week werken.*

6.3 Alle overtijd moet op een vrijwillige basis gedaan worden. Werknemers mogen niet gedwongen worden om overtijd te doen. Overtijd moet zorgvuldig uitgedacht worden, met name de duur, veelvuldigheid en het aantal uren dat individuele werknemers reeds doen. Voor overtijd wordt altijd een premium salaris betaald (maximaal 125% van gewone werktijden).

6.4 Arbeiders mogen niet meer dan 60 uur werken binnen een tijdsperiode van 7 dagen, met uitzondering van de omstandigheden die in paragraaf 6.5 worden beschreven.

6.5 Arbeiders mogen binnen een tijdsperiode van 7 dagen alleen meer dan 60 uur werken wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

• wanneer het in het desbetreffende land wettelijk is toegestaan;

• wanneer dit collectief is goedgekeurd door een werknemersorganisatie die de meerderheid van medewerkers vertegenwoordigt en deze onderhandelingen niet onder druk hebben plaatsgevonden;

• wanneer gepaste maatregelen worden getroffen om de gezondheid en veiligheid van de medewerkers te waarborgen;

• wanneer de werkgever aan kan tonen dat er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden zoals onverwachte productiepieken, ongelukken of noodgevallen.

6.6 Medewerkers krijgen minstens 1 dag vrij binnen een tijdsperiode van 7 dagen, of waar wettelijk toegestaan 2 dagen vrij binnen elke tijdsperiode van 14 dagen.

* Internationale normen bevelen een progressieve reductie van normale werkuren aan tot 40 uur per week, zonder dat het salaris van medewerkers minder wordt.

7. Er wordt niet gediscrimineerd

7.1 Er mag niet worden gediscrimineerd tijdens het aannemen van nieuw personeel, het geven van compensatie, beschikbaarheid van training of het maken van promotie. Er mag geen ontslag of beëindiging van een contract plaats vinden omwille van ras, kaste, etnische afkomst, religie, leeftijd, handicap, geslacht, huwelijkse status, seksuele oriëntatie, lidmaatschap van vakbonden of politieke overtuiging.

8. Er is sprake van een regelmatig dienstverband

8.1 Arbeid moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen een officieel dienstverband, zoals vastgelegd in nationale wetten betreffende arbeidsovereenkomsten.

8.2 Werkgevers hebben een aantal verplichtingen t.a.v. de werknemer en dienen zich te houden aan de wettelijke regelingen en bepalingen met betrekking tot een vast dienstverband. Deze verplichtingen mogen niet omzeild worden door praktijken als het alleen aangaan van onderaanneming van uitsluitend arbeid, onderaanneming, thuiswerken of leerovereenkomsten waarbij het niet de intentie is om vaardigheden over te dragen en op een vast dienstverband aan te werken. Het is niet toegestaan om overmatig veel contracten voor bepaalde tijd af te spreken.

9. Harde of onmenselijke behandeling wordt niet toegestaan

9.1 Lichamelijke en geestelijke mishandeling, lijfstraffen, bedreiging, seksuele mishandeling of enige andere vorm van pesterij, verbale agressie of andere vormen van intimidatie zijn niet toegestaan.

10. Milieueisen

10.1 Wiggle wil graag hun steentje bijdragen aan het milieu door alleen in zee te gaan met leveranciers die zich houden aan de nationale en internationale milieuwet- en regelgeving.

11. Wettelijke bepalingen

11.1 Wiggle wil zich houden aan alle van toepassing zijnde nationale wetten in de inkooplanden waar hun producten vandaan komen, als ook minimale industriestandaarden en conventies van de ILO. Wiggle zal niet willens en wetens tegen enige van deze wetten in gaan.

11.2 Wiggle zal nooit bewust een leverancier in dienst nemen die zich niet aan de van toepassing zijnde nationale en internationale wetgeving en regulaties houden.

12. Enige vorm van omkopen of corruptie is niet toegestaan

12.1 De leverancier zal zich niet inlaten met welke vorm van corruptie of omkoping dan ook. Onder omkoping vallen cadeaus van ENIG soort, steekpenningen, enige vorm van beloning of voordeel om de ontvanger te danken voor of te verleiden tot ongepast gedrag of wanneer het onjuist zou zijn om het voordeel te accepteren. Omkoping kan ook plaatsvinden wanneer het aanbod of een omkoping via een derde partij, bijvoorbeeld een tussenpersoon, vertegenwoordiger of een andere bemiddelende partij geschiedt.

Voorbeelden van omkoping (let op: dit is geen eindige lijst):

  • Cadeaus of reiskostenvergoedingen
  • Het niet gecompenseerde gebruik van bedrijfsdiensten, faciliteiten of ontroerend goed
  • Contante betalingen
  • Leningen, het beloven van leningen of krediet
  • Het voorzien van voordelen zoals donaties, onderwijs, gezondheidszorg voor een familielid of de familie van een potentiële klant/leverancier, een overheidsfunctionaris of ambtenaar
  • Een aanbestedings/toelatingscontract sluiten met een persoon die gerelateerd is aan iemand die betrokken is bij het sluiten van het hoofdcontract
  • Het in de arm nemen van een lokaal bedrijf dat het eigendom is van een familielid van een potentiële klant/leverancier, een overheidsfunctionaris of ambtenaar

12.2 Faciliterende betalingen of smeergelden zijn kleine (onofficiële) betalingen of bedragen aan een persoon, meestal een ambtenaar of overheidsfunctionaris, om een routinehandeling veilig te stellen of te bespoedigen (bijvoorbeeld het voorzien van een visum of de inklaring van goederen). Dergelijke betalingen zijn ten strengste verbonden.

12.3 Leveranciers, vertegenwoordigers en hun medewerkers moeten zich houden aan alle van toepassing zijnde wet- en regelgeving tegen omkoping en corruptie. Mochten dergelijke wetten niet bestaan in het desbetreffende land of ontoereikend zijn, dan zijn leveranciers, vertegenwoordigers en hun medewerkers verplicht om zich te houden aan de UK Bribery Act uit 2010.

12.4 Leveranciers en vertegenwoordigers zijn verplicht om anticorruptie en anti-omkopingsverdragen en procedures op te stellen om te verkopen dat enige medewerkers of aan de leveranciers of vertegenwoordigers gerelateerde personen zich schuldig maken aan enige vorm van corruptie. De leveranciers en vertegenwoordigers zullen deze procedures opnemen in hun zakelijke gedragscode en regelmatig herzien om ervoor te zorgen dat ze doeltreffend zijn en blijven.

13. APPENDIX A Terminologie

Kind

Kinderen tot 15 jaar (of ouder in sommige landen) zullen geen werk doen dat hun gezondheid in gevaar kan brengen of hun lokaal wettelijk bepaalde, vereiste schoolgang hindert. In landen waar de minimumleeftijd 14 jaar is, zal deze lagere leeftijd tellen. Dit is in naleving van ILO conventie 138.

Jongere

Een werker die geen kind meer is (zie bovenstaande definitie voor kind), maar jonger is dan 18 jaar.

Kinderarbeid

Enig werk dat verricht wordt door een kind of jongere jonger dan de genoemde leeftijden in de lemma’s kind en jongere, wat niet voldoet aan de eisen van de relevante ILO standaarden, alsmede enig ander werk dat ongezond of schadelijk is, de wettelijk bepaalde, vereiste schoolgang hindert, een negatieve invloed heeft op de fysieke, mentale en/of geestelijke gezondheid van het kind of hun morele of sociale ontwikkeling hindert.